Grote veranderingen bij Google

Google is gaat enkele grote veranderingen door voeren in zoekmachine pagina resultaten doorvoeren. Dat meldt Google-topman Amit Singhal in een interview met The Wall Street Journal.

 Singhal stelt dat binnenkort wordt overgegaan op de nieuwe zoekmethode genaamd ‘semantisch zoeken’. Dat wil zeggen dat er niet alleen meer gekeken wordt naar welke woorden in de opdracht overeenkomen met woorden op websites, ook wordt gekeken naar wat de gebruiker precies zoekt met zijn zoekopdracht.

De afgelopen twee jaar is Google bezig geweest met het indexeren van ‘entiteiten’, oftewel personen, plekken en dingen. Over elk artikel is een bepaalde hoeveelheid informatie aanwezig, dat straks dan ook getoond zal worden. Een zoekopdracht als ‘Amsterdam’ levert dan bijvoorbeeld niet alleen een lijst met relevante sites op, maar ook direct informatie zoals de grootte van de stad, het aantal inwoners, sociale demografische gegevens etc.

Google wil met deze veranderingen, welke overigens niet in één keer worden geimplementeerd maar over een aantal jaren worden uitgespreid, zijnmarktleiderschap in de zoekmarkt behouden. Het marktaandeel van Bing, de zoekmachine van Microsoft, is de laatste jaren langzaam maar zeker gestegen. Ondertussen heeft Google ook concurrentie op het vlak van advertentieverkoop van bijvoorbeeld Facebook.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: